Wild birds and Macedonia International Airport: a risk analysis for possible bird strikes on aircrafts

Papaspyropoulos K.G., Sokos C.K., Telidis V., Birtsas P.K., 2012. Wild birds and Macedonia International Airport: a risk analysis for possible bird strikes on aircrafts. Data Analysis Bulletin 13/12: 127-136.

Abstract

One of the aircraft flight safety risks is the disturbances caused by wild birds during takeoff, landing, or, less often, in another phase of the flight of the aircraft. The so called in the literature bird strikes, give cause for many accidents, some of which are fatal. This research presents preliminary results of a project of recording wild birds’ species that were tracked in the Macedonia International airport of Thessaloniki. For the purposes of this program six count points of wild birds were placed near the airport runways. The bird species, their abundance and their flight height was recorded. By using correspondence analysis it was found which bird species can cause problems to aircrafts, and which parts of the airport can be considered «dangerous».

Key words: bird census, damages

Περίληψη

Ένας από τους κινδύνους ασφάλειας των πτήσεων αεροσκαφών είναι οι oχλήσεις που προκαλούν είδη της άγριας πτηνοπανίδας κατά την απογείωση, προσγείωση, ή λιγότερο συχνά σε άλλη φάση της πτήσης των αεροσκαφών. Τα ονομαζόμενα στη βιβλιογραφία bird strikes, δηλαδή οι προσκρούσεις πτηνών με αεροσκάφη, αποτελούν αιτία για μεγάλο αριθμό ατυχημάτων, μερικά από τα οποία είναι θανατηφόρα. Στην παρούσα έρευνα παρουσιάζονται προκαταρκτικά αποτελέσματα ενός προγράμματος καταγραφής των ειδών άγριας πτηνοπανίδας που απαντώνται στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης Για τις ανάγκες του προγράμματος τοποθετήθηκαν έξι σημεία απογραφής της άγριας πτηνοπανίδας πλησίον των διαδρόμων του αεροδρομίου και έγινε καταγραφή του είδους πτηνού της αφθονίας και του ύψους πτήσης του. Με τη χρήση της παραγοντικής ανάλυσης αντιστοιχιών διαπιστώθηκε ποια είναι τα είδη πτηνών που μπορεί να προκαλέσουν προβλήματα σε αεροσκάφη και ποια σημεία του αεροδρομίου θεωρούνται «επικίνδυνα».

Πλήρες κείμενο (full text) σε PDF